Wednesday, 3 July 2013

Terlajak perahu boleh diundur...Terlajak kata membawa padah

Assalamualaikum.....hello orang rumah..lama dah rasanya dok mengupdate blog niey...weeee..huhu**..errr..tiba2..haha....okey alhamdulillah..masih sihat seperti dulu..cuma keadaan yang sibuk membuatkan saya dah lama tidak update apa2 dekat blog..hak3...kisahnya bermula disini....huhu...mungkin tidak semua orang mempunyai perasaan yang sama, sikap yang sama, ataupun kelakuan yang sama..memang benar kata orang benda yang paling tajam didunia ini adalah lidah manusia..kerana setiap kata2 yang lahir dari mulut manusia akan menyebabkan perasaan seseorang itu akan terguris....kerana itulah wujudnya pepatah kerana mulut badan binasa...mengapa sering terjadi perbalahan antara manusia?? perbalahan itu terjadi kerana manusia sentiasa mengeluarkan kata2 yang kesat serta mnyakitkan hati..tidakkah kita terpiki kata2 yang keluar dari mulut kita mungkin akan menyakitkan hati orang yang mendengarnya...dan kerana kata2 kita juga akan ada hati yang terguris dan apabila berlaku hal seperti itu..bermakna kita sudah pun menambahkn dosa2 kecil kita..kerana kita sudah menyakitkan hati orang..tidak kiralah sama ada dia kawan ..orang yang baru kita kenal atau sesiapa pun dia....apabila dia sakit hati mungkin kita tidak tahu ataupun kita malas hendak ambil tahu..namun sekiranya kita tahu yang dia sudah terasa hati dengan kata2 kita maka hendaklah kita meminta maaf dengannya...sekurang-kurangya dosa2 kecil kita tidak akan bertambah dengan menyakitkan hati dia....tidak kira apa jua keadaannya kita hendaklah meminta maaf...setidak2nya dia pun akan kurang marah terhadap kita...kerana kata2 akan membuatkan ikatan persahabatan terputus..mungkin juga dia akan kurang keyakinan untuk berkawan dengan kita kerana dia akan tahu yang kita mungkin akan menyaiti hatinya lagi...sentiasalah berjaga2 dalam mengeluarkan kata2 dan cuba jangan meyakiti atau menguris hati sesiapa samada sengaja atau tidak sengaja..kerana manusia akan sentiasa berjaga2 apabila sekali sudah terjdi kepadanya...apabila nasi sudah menjadi bubur jangan pula kita menyesal masa tu...kerana terlajak perahu bole diundur terlajak kata membawa padah....

Friday, 22 February 2013

St. John Ambulance Malaysia Aktiviti....

**Assalamualaikum...okey untuk pengetahuan semua..st.john ni adalah satu badan NGO yang bekerja membantu dan menyelamatkan orang yang berada disekeliling kita..bila sekali kita dah mula membantu sesorang dengan ikhlas hati pasti kita ingin melakukannya sekali lagi..kerana setiap bantuan yang kita hulurkan kita akan mendapat kepuasan yang tidak dapat kita bayangkan...okey lah sekarang ni saya nak bercerita perkhemahan yang dilakukan untuk para pelajar mahu pun outsider yang join aktiviti ini...
Bermulalah kisah kami berada di SMK ungku aziz : hari pertama
                                            
ICE BREAKING TIME


BELAJAR PULA UNTUK EXAM SEBELAH MALAM

SESI PENGENLAN DENGAN SEMUA AHLI JAWATANKUASA
masa mula nak dapatkan ajk susah sangat ..sebab saya ingin mencari yang betul2 sukarela dan bole memberi komitmen semasa melaksanakan tugas..alhamdulillah syukur sebab ajk yang dipilih semuanya melakukan tugas dengan sepenuh hati..sehinggakan teradapat diantara kami yang tidur pada pukul 2 @ 3 pagi..masa mula2 dapat tahu perlu memikul tanggungjawab yang berat ini saya gembira..excited..teruja...semuanya ada...tetapi saya terfikir sejenak mampukah saya melaksanakan amanah yang telah diberikan kepada saya ini...dengan tiada pengalaman menguruskan sesuatu majlis yang besar malahan diperingkat negeri...tetapi alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar atas sokongn pihak atasan dan juga rakan2 seperjuangan yang sentiasa memberi komitmen terhadap kerja mereka..tanpa mereka saya dapat merasakan bahawa program ini tidak akan berjalan seperti biasa...

hari kedua2




semasa hari kedua..pelbagai aktiviti kami lakukan antaranya adalah 'Treasure Hunt' ataupun explorace...hehe..nama kene lah famous sikit...baru lah gempak..okey semasa hari kedua ini berjalan sebenarnya ajk dah mula sakit kaki mana tidaknya pada hari pertama ajk terpaksa berlari kesana dan kemari kerana mnguruskan segala kelengkapan dan penginapan..tetapi tugasan tetap juga dilakukan dengan sepenuh hati seperti gambar yg kedua ajk itu sedang mngemas segala sisa makanan yang ditinggalkan oleh peserti bukan mereka sahaja yang lain juga turut membantu....dengan adanya perkhemahan seperti ini sedikit sebanyak dapat mngeratkan silaturrahim antara satu sama lain...itu merupakan motif utama melakukan perkhemahan tersebut...

hari ketiga



okeylah masuk jew hari ketiga aktivitinya adalah 'dry telematch' memang soronok disebabkan terlalu ramai jadi kami terpaksa bahagikan kepada 2 kumpulan...tapi aktiviti lain2 lah..hehe....tengok dorang seronok sangat kami ajk pun menumpang sama hehe...habis jew aktiviti ajk pula memainkan peranan mngenakan ajk yang lain....selalunya memang macam itu bila semua peserta dah mula pulang ke khemah dan mengambil giliran untuk mandi ajk pula akan mulakan game yang direka sendiri dengan mngenakan ajk yang lain..hehe...memang seronok sangat aktiviti itu $%@$%.. pada sebelah malam pula ajk dan semua pegawai akan melakukan postmotem bagi segala program yang telah dilakukan pada sebelah siang dan akan cuba memperbaiki segala kesilapan yang telah dilakukan sama ada sengaja atau pun tidak sengaja..

hari keempat


 




apabila masuk jew hari keempat kesedihan mula terasa kerana esok adalah hari terakhir kami melakukan tugasan ini dan mereka bakal meninggalkan kami semua..owh sedih nyer... -_-''..ha...untuk aktiviti keempat kami melakukan aktiviti 'wet telematch' kami ingatkan memang nak basahkan dengan  aktiviti jew tetapi hujan mula menunjukan dirinya...yang paling over main adalah ajk ..hakhakhak..0_o''..buat malu jew...hehe...tapi hanya dengan cara ini sahaja kami dapat mngeratkan lagi silaturrahim antara kami...wah seronok lah dorang dapat main air..dah macam budak2 pun ada..

hari kelima ..'the ending day'





pada hari terakhir kesediahan mula terasa kepada semua ajk dan juga peserta..mana tidaknya hanya 5 hari sahaja sudah membuatkan kami terasa cukup mesra dan bole kautim.....perasmian dilakukan penyampaian sijil dan juga hadiah diberikan kepada peserta dan sesi bergambar turut tidak ketinggalan..alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar selama 5 hari 4 malam...segala program yang dirancang berjalan mengikut waktu yang ditetapkan...

jutaan terima kasih ingin saya ucapkan kepada semua ajk yang terlibat sewaktu perkhemahan tanpa anda semua saya pasti tidak dapat melakukannya semua aktiviti ini...dan juga jutaan terima kasih kepada para pegawai yang sentiasa memberi kata2 semangat kepada semua ajk untuk terus bersemangat melaksanakan tanggungjawab masing2....


love u all ajk

abby
zana
zaidi
din
naim
im
acid razak
acid
zul
nadia
nabila
ikin
diba
rosdi
dina
epul
qio er
dan juga yang tidak tersenarai namanya
dan juga kepada pegawai

 kamsahamnida

Wednesday, 6 February 2013

Selamat tinggal kenangan....




****Assalamualaikum.....huhu#$%^&.......nak crita sikit niey.....mesti korg bnyk kenangan pahit n kenangan manis tahun **2012 kn...sama lah kite..tapi kenangan pahit saya berlaku pada penghujung tahun 2012...dimana persahabatan saya terputus dengan kawan yang paling rapat sehingga dianggap **kembar....apa pun yang terjadi adalah masa lalu.... janganlah dikenang jadikan semua yang berlaku itu sebagai pengajaran kepada kita dan tinggalkan segala perkara buruk agar kita akan menjadi lebih matang pada masa akan datang...so i welcome 2 u the new year...new emotion..new attitude...new personality n become more mature...walaweyh....siap spekang segala bagai lah pulok..hehe...apa pun.....setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya..cuma cara kita menerima adalah berbeza dengan orang lain...jadikan setiap ujian yang kita alami sebagai **tunjuk ajar** kepada diri kita untuk menjadi lebih baik dari semalam dan sebelum2 nya....hehe...ada gaya tak na jadi pakar kaunseling...**kuang3** dri sendiri pown ta terkaunseling..na kaunseling diri orang pulak.....kih3....

Hidup harus diteruskn meskipun kita tidak mampu untuk hadapi segala ujian..namun setiap ujian yng berlaku..pasti akan mematangkn diri kita...jika kita sentiasa positif dengan segala ujian yang datang kita pasti bole lakukannya...meskipun berat mata yang memandang berat lagi bahu yang memikul..kn3....

Cukuplah sampai disini sahaja tinta saya...hanya ini sahaja yang mampu saya ungkapkn disini sebagai kenangan yang terindah dalam hidup saya..dan sebagai pengajaran kepada saya....mugkin tidak akan berlaku lagi selepas ini.....

Arios miamor...annyonghaeseyo...
Assalamualaikum semua...****

Thursday, 31 January 2013

sahabat . cinta . keluarga .

Assalamualaikum..lama dah rasanya ta update blog niey.,.haha..berhabuk suda.....hehe....!_!...mesti tertanya-tanya kan kenapa tajuk blog kali niey macam pelik..mner ada pelik lah.....kih3...&%*#$#....sbenanya saya pown ta pham kenapa saya buat tajuk niey..hehe....of coz lah saya tahu..kalau tak saya memang tak bole lah na update...ksian kan..semalam baru lepas tengok cerita ayat2 cinta..ehehe
bukanlah apa..cuma na cakap...saya niey jenis yang sensitif terlebih suda..hehe..pantang tgk crita sedey skit...air mata pown luar tanpa disuruh...pape tah kan  @#$%^&*....ehehe....kalau sayalah yang jadi aisha dalam cerita niey ta tahu lah sye mampu lakukan kew tak....tapi demi suami tercinta saya pasti akan lakukan perkara yang sama....dia juga lakukan kerana memikirkan tentang sahabatnya yang berada didalam keadaan yang tidak sihat yang disebabkan perkahwinan nyer bersama lelaki yang disayangi oleh sahabat nyer itu....namun disamping itu ada juga yang mengambil kesempatan diatas kebaikn nyer....dan masih ada juga yang masih mengharapkan cinta dari nyer sehingga da yang snggup mnyuruh nyer berkahwin kerana dye mahukn semula cahaya didalam hidup wanita tersebut....adakah mereka tidak memikirkan perbuatan tersebut akan menyebabkan hati isterinyer akan terguris....namun apabila kita dilanda badai seperti itu haruslah kita tetap bersabar dan harungi segala ujian yang diberikan oleh Allah dengan hati yang terbuka..kerana setiap kesabaran akan dibalas dengan sesuatu yang sangat indah....kerana sabar itu indah....cinta memang amat memerlukan pengorbanan...kerana jika kelurga dan saudara-mara tidak mnyukai pilihan kita sudah pasti kita akan lebih memilih keluarga berbanding cinta yang kita ada..kerana tenpa redha mereka hubungan kita tidak akan kemana....perngorbanan terhadap sahabat juga begitu..apabila kita mnyedari bahawa sahabat kita lebih memerlukannya ...lepaskanlah kerana jodoh nyer bukan untuk kita tetapi untuk sahabat kita jadi janganlah terlampau bersedih..jodoh yang terbaik pasti akan muncl untuk diri kita...kerana semua nyer telah pun ditentukan sejak azali lagi...jadi tidak perlulah kita risau sekiranya dye bukan untuk kita . berusahalah lagi dan jangan berputus asa..dan teruskn berdoa....

hahaha.....alhamdulilalh....sampai disini sahaja agaka nyer tinta saya.....semoga sentiasa berdoa untuk jodoh anda...
assalamualaikum w.b.t

Thursday, 10 January 2013

Isteri..ibu...mak..umi...mamy..mother.

Assalamualaikum...ha.....mesti terpinga2 kn dgn tjuk kali ini...huhuhu..okey lah....sbenanyer....tjuk niey berkaitn dgn dri aku..hahaha...ta aku sngka kn...rupa2 nyer..lg smngu aku dduk rumah smntra na g kje ary isnin dpn...aq telah mlksanakn tnggungjwb sbg isteri dan ibu...walaweyh.....sebenanya aku masih SINGLE huhu...bukan apa.....akk aku ckp itu sbg persediaan utk dri aku...hakhakhak..klaka btol lah......ta da la..sbena nyer aq pown ta sangka yang aku akan dapat mandat utk menjalani menda niey......kini barulah aku tahu yang sebenanya untuk jadi seorang ibu dan isteri dalam masa yang sama sangat susah....barulah aku tahu kenapa orang selalu cakap..kalau na jadi kahwin pastikan diri tu dah cukup sedia sebab bukan senang nak jadi isteri niey....huhu....aku ingt kn dorang main2...rupa2 nyer mmg betul bukan mudah nak jadi seorang isteri dan seorang ibu...sebab itulah kita diwajibkan menghormati ibu kita.......okey sebab yang pertama aku cakap na jadi isteri dan ibu niey susah adlah...jeng3,,,,,,,,,hehhe......kita kene pastikan yang anak2 kita dah bangun pagi bersiap untuk pergi sekolah dan pada masa yang sama kita juga kene pastikan yang suami kita pun dah bangun....lepas tu bagi isteri yang bekerja....selepas buat sarapan kene hantar anak2 pergi sekolah....lepas tu pergi kerja...then balik jew dari kerja amik anak dari sekolah kene masak buat kerja rumah......itu adlah rutin bagi mereka yang bekerja...bagi yang tidak bekerja mungkin kerjanya sedikit ringan..kerana selepas hantar anak pergi sekolah....kene pergi pasar...balik masak.....mungkin suami nak makan tengah hari dirumah.....kene kemas rumah basuh baju....kemas bilik2......lipat baju...petang amik anak...sebenanya rutin suri rumah yang bekerja mahu pun tidak bkerja adlah sama.....kita sebagai isteri perlulah pandai dalam membahagikan masa...kerana jika kita tidak tahu membahagikn masa....silap2 ahri bulan kita yang kecundang.....tapi kan kalau wujudkn suasana kerjasama dengan suami pun okey juga sebenarnya....barulah nampak macam suami na isteri...opppsss..huhuuh..okey...okey lah....kepada mak2 semua...i love uolls.....and 2 my MUM..i love u so much..muaaaaccchh...hehe.....