Thursday, 26 July 2012

Betapa beratnya tanggungjawab si Dia...

Assalamulaikum......
selama ini aq hanya mndengar sahaja lafaz2 yg bka diucapkan oleh pengantin lelaki..rupa-rupanya da makna tersirat disebalik ayt tersebut...seprti yang tertera diatas......apabila pihk lelki melafazkn ''Aku terima nikahnya si dia binti si ayah di dgn mas kahwin Rm........''....hmm.....mcm senang..rupa-rupanya ini adlh mksd yg tersiratnya.....'Aku tanggung dosa2 si dia dari ibu bapanya, apa sja dosa yg dia buat, dedah aurat,hingga ke tinggalnya solat, aq tnggung semua dosa bakal anak2ku. kalau gagal , maka aq fasik,,datus,,& aq rela masuk neraka,,aq rela malaikat Zabaniyah melibas aq hingga pecah badanku...
Ya Allah...betapa menakutkn semua ini...adkh meraka snggup melakukn semua ini....adkh bg mereka sebuah perkahwinn hnya 1 ibadh shj.....meskipu ianya 1 ibadh tetapi harusl lah dilakukn dgn seikhasnya dn dgn penuh rasa tnggungjwb..kerana sudh psti si dia tdk mahu mnggung semua ini....apabila ada yg mmbaca sdh pasti akn mberasa gerun...keran mereka yakin yg mereka belum tentu dpt mlksanakn semua ini...bukan tujuan utk menakut-nakutkn mereka cuma sbg pesan dr sya....sye juga tdk mahu meliht insn yg sye syg turut disiksa sebegini...sudh pasti sye mahukn yg trbaik utk bakal kelaurga dan bakal ank2 sye pd mse akn dtg..krana sye tdk mahu mnjd seorg ibu yg tdk brtnggungjwb thdp ank2....sebab e2lah utk melalui semua ini kite harus menyiapkn diri dari segi fizikal dan mental agar kte tdk akn mnjd org yg lemh dlm mnghadapi hal rumag tangga...kita juga perli bijk dlm mnangani hal2 rumah tangga jgn la hal yg remeh hndk kte prbesarkn ...krana sampai bila2 pown hal e2 pasti tdk akn selesai.....jadi sebelum melakukn sesuatu fikirknlh.....krana jika kita mlakukn kptsn tnpa brfikir kelak kita akn mnyesa....jika mnyesal pd mse e2 mmg sudh tiada guna nyer krana mse 2 nasi sudh mnjd bubur.....
fikir-fikirknlh dn selamat berfikir...heheh
Assalamualaikum.....

Tuesday, 17 July 2012

Ku menunggu kamu si bintang hati...

salam.....hehehe.....menuggu si bintang hati?????
hmm.......sonok kn kalo kite dpt menunggu si bintang hati..hehe...sbenarnyer si intang hati kte telh pown ditetapkn di Luh Mahfuz.....hmm....jadi sebenarnya kte hanya tinggal mencari siapa lah si bintang hati kita kan sebab kalau tak mencari memanglah takkn jumpa langsung...ha.....kalau nak mencari kenalah yang elok mata memandang tapi kan kalo da jodoh yang macam mana pown memang akan tetap kte pilih betul ta??tetapi jika kita hanya memilih paras rupa memang apa pown ta bole..hehe..kerana paras rupa kadang2 tidak akan menjamin kebahagiaan kte.....dengan adanya kasih sayang..kesetiaan..kejujuran...dan keikhlasan sahaja kita akan kecapi kebahagiaan ....mungkin kita harus meletakkn paras rupa yang nombor 2 @ 3..hehe....sebab yang paling utama tengoklah kepada Agamanya...kerana tanpa agama dia mungkin tidak boleh membimbing kita kejalan yang benar..dan tanpa agama juga dia mungkin tidak boleh menjadi Imam kita.....dan tnpa agama juga bagaimana dye hendak menegur segala kesilapan kita kelak....yang kedua mungkin kita perlu tengok kepada hartanya...wah HARTA...!.hmm..bukan-bukan..kita tengok harta dye sebab..kita tengok adakah die mampu untuk menanggung kita selepas kahwin....adakah dia boleh memberi nafkah kepada kita..dan adakah dia bole membantu keluarga kita.....seterusnya kita lihatlah kepada keihklasan nyer menerima diri kita seadanya..jika dia tidak mampu menerima keluarga kita janganlah kita kahwini dia..kerana mengahwini kita bukankah serupa dengan dia mengahwini keluarga kita juga...sekiranya dia terlalu berkira dengan keluarga kita lebiha baik kita tinggalkan dia sahaja.....kerana dia mungkin akan menghalang segala gerak geri kita kelak....lalu kita lihatlah pada paras rupanya..haha...rupa-rupanya paras rupa jatuh nombor 4 lah..hehe......semua ini hanya pendapat saya sahaja....kalau tak mahu ikut pown saya tak kisah kerana bagai saya....setiap manusia berhak untuk merasakn kebahagiaan..jadi tidak slahkn sekiranya saya ingin berkongsi idea......hehe....tak rasa ke yang kita niey mcm lari dari tajuk...hehe....sebanarnya bole jew....bukan lari dari tajuk..hehe....jadi pew tunggu lagi ...si bintang hati sudah pun ditetapkn hanya tinggla mencari sahaja...hehe........sampai disini sahaja yang mampu sya kongsikn .....

Assalamualaikum..hehe....
Anyonghaeseyo.......

Saturday, 14 July 2012

Kisah tauladan

Salam..hehhe.....kalo update blog jew msti pasal cintan cinton kn,,.,hehe..kali niey na update blog pasal saiz tubuh....okey sprti yg kte sedia maklum...bukan sume manusia mmpunyai saiz tubuh yang sama......da yg kurus da yg gemuk..da yg cubby...da jgk yg kurus kering.....hehe.....persoalan nyer skunk ADAKAH saiz tubuh menjadi persoalan kepada diri kita jika kte ingin berkwn dgn ssiapa shj...adakah kte perlu mmilih kwn yg kurus shj....mgkn kte ta sedar yg stiap org mmpunyai kelebihn dan kelemahan nyer sndri siapa diri kita yang ingin mengahakimi org...sdgkn diri kita sndri pown blom tntu btol.....krana stiap ciptaan telah Allah bekalkn dgn kelebihan dn kelemahan nyer...jd jgn la kte suke judge org......dont judge a book by its cover....wah...bhasa owg putih..hehe....tp mmg btol kte2 sb kte mmg ta brhk utk judge org....stiap mnusia mmbuat kslhn ttapi jgn la kte slalu mnylhkn org...sprti sye....sye juga insan biasa yg sring mlakukn kesilapn...jd kte harus brubh bkn hnya kte smata...yg kte na brubh tp hkikt nyer kte lngsung tdk mlakukn prubhn..hehe.....pew yg kte ingin lakukn kte harus la pikir baik dn buruk nyer krana stiap mnusia mmpunyai atu dn prasaan ...skira nyer kte tdk mnjaga nyer mgkn satu hari nnti aty kte juga tdk akn dijaga oleh org laen...hehe..magki org nyer sampai sini jew kot yg mmpu saya ulaskn..hehe...sb sye juga tdk berhk utk mnasihat skiranyer dye tdk mahu mndgr...karana..sume kptsan trltak ditgn msing2 yg mmpu buat kptsan juga diri kita....jadi terpulang lah kpd mereka......sekian....

Saturday, 7 July 2012

putera izman: Kisah Sedih Diari Seorang Isteri

putera izman: Kisah Sedih Diari Seorang Isteri: Aduh...sakitnyer. ..isk.... . aduuh....Bang sakit nye tak tahan saya" keluh Nisa pada suaminya Zakri. "Apelah awak nie....lama sangat nak ...